Publications

 

BOOKS (ENGLISH):

 

Payaguaje, Fernando. 2008. The Yage Drinker. Quito: CICAME.

 

BOOKS (SECOYA AND/OR SPANISH):

 

Cipolletti, María Susana. 1988. Aipë koká. La palabra de los antiguos. Tradición oral secoya. Quito: Abya-Yala.

Cipolletti, María Susana. 1993. Los pueblos indios en sus mitos: Secoya. Quito: Abya-Yala.

Cipolletti, María Susana, and Fernando Payaguaje. 2008. La fascinación del mal. Historia de vida de un shamán secoya de la amazonía ecuatoriana. Quito: Abya-Yala.

de la Torre, Stella, and Pablo Yépez (editors). 2007. Caminando en el sendero: hacia la conservación del ambiente y la cultura Secoya. Quito: Fundación VIHOMA.

Johnson, Orville E., Stephen H. Levinsohn, basada en un borrador elaborado por Alva Wheeler. 1990. Gramática Secoya, Cuadernos Etnolingüísticos 11. Quito: Instituto Lingüístico de Verano.

Mercier, Juan Marcos. 1990. Pai y Mai. Tradicion oral Orejón y Secoya. Iquitos: Centro de Estudios Teológicos de la Amazonía (CETA).

Moya, Ruth. 1992. Requiem por los espejos y los tigres. Una aproximación a la literatura y lengua secoyas. Quito: Abya-Yala.

OISSE, CICAME, CONAIE, and Vicariato Apostólico de Aguarico (coordinación general por P. Miguel Ángel Cabodevilla; versión Pa̱icoca: Alfredo Payaguaje). 1988. Ñama, yaiohua’i cui’ne cu̱tihue cou. El venado, los tigres y la tortuga. Edicion Multilingue, Cultura Siona-Secoya, Región Amazónica Ecuatoriana.Shushufindi: CICAME.

Pacaya Levi, Rodrigo, and Rosa (compilers) Vallejos Yopán. 2005. Mimi. Ye’ye Pëpe I. (Texto de lectura en Secoya) Textos educativos interculturales Iquitos: Programa de Formación de Maestros Bilingües de la Amazonía Peruana.

Payaguaje, Alfredo, and Jonathon Miller-W. n.d. Huajëcohua’ipi Pa’iye. Ma̱i Aitsoe Ayena Satsioja̱ñu’u̱. Salud y Vida. Familiaricémos con nuestra cultura.

Payaguaje, Fernando. 1990. El bebedor de yaje. Shushufindi-Rio Aguarico (Vicariato Apostolico de Aguarico): CICAME.

Payaguaje, Matilde. 2002. Ñumine’eo: mito y cosmovisión secoya. Quito: Petroecuador.

Piaguaje, Celestino. 1990. Ëcorasa. Autobiografía de un Secoya. Shushufindi: CICAME.

Piaguaje, Celestino. 2007. ¿Cómo lograron la educación los Siecopai? Quito: Imprefepp.

Piaguaje, P., and Ramon Jorge. 1980. Secoya pai cocare nesse’e. Diccionário ilustrado en Secoya (del Aguarico). Quito: Instituto Lingüístico de Verano.

Piaguaje, Ramón, Elías Piaguaje, Orville E. Johnson, Mary Johnson (compilers). 1992. Vocabulario Secoya. Quito: Instituto Lingüístico de Verano.

Vickers, William T. 1989. Los Sionas y Secoyas. Su adaptación al ambiente amazónico. Quito: Abya-Yala.

Yépez, Pablo, Stella de la Torre, Carlos Cerón, and Walter Palacios (editors). 2005. Al inicio del sendero: estudios etnobotánicos Secoya. Quito: Ed. Arboleda.

Yépez, Pablo, Stella de la Torre, Hernán Payaguaje, and Alfredo Payaguaje (editors). 2010. ¿Al final del sendero? Aportes a la conservación del ambiente y la cultura Secoya. . Quito: Fundación VIHOMA.

 

BOOKS (OTHER LANGUAGES):

 

Cipolletti, María Susana. 1997. Stimmen der Vergangenheit, Stimmen der Gegenwart: Die Westtukano Amazoniens 1637-1993, Ethnologische Studien Bd. 32. Münster: LIT.

Rushby, J. G., J. Bell, and M. W. Dybeck. 1967. In einem Dorf der Secoya-Indianer im Amazonasbecken. Stuttgart: Ernst Klett Verlag.

 

ARTICLES:

 

Belaunde, Elvira Luisa. 1994. “Parrots and oropendolas: the aesthetics of gender relations among the Airo-Pai of the Peruvian Amazon.” Journal de la Société des Américanistes de Paris no. 80:95-111.

Belaunde, Elvira Luisa. 1997. “Looking after your woman: contraception amongst the Airo-Pai (Secoya) of western Amazonia” ” Anthropology and Medicine no. 4 (2):131-144.

Belaunde, Elvira Luisa. 2000. ” Epidemics, psycho-Actives and evangelical conversion among the Airo-Pai of Amazonian Peru.” Journal of Contemporary Religionno. 15 (3):349-359.

Belaunde, Elvira Luisa, and Juan Alvaro Echeverri. 2008. “El yoco del cielo es cultivado: perspectivas sobre Paullinia yoco en el chamanismo airo-pai (secoya-tucano occidental).” Anthropologica no. Año XXVI (26):87-111.

Casanova Velásquez, Jorge. 1980. “Migraciones aido pãĩ (secoya, pioje).” Amazonia peruana no. 3 (5):75-102.

Casanova Velásquez, Jorge. 1990. “El mito de los ancestros secoya. Origen de los humanos y los monos.” Amazonia peruana no. 10 (19):89-98.

Casanova Velásquez, Jorge. 2002. “Poblaciones indígenas y mestizas del alto Putumayo (Amazonia peruana).” Investigaciones Sociales no. Año 6 (10):23-45.

Casanova Velásquez, Jorge. 2005. “Parentesco, mito y territorio entre los aido pai (Secoya) de la Amazonía peruana.” Investigaciones Sociales no. IX (15):15-28.

Casanova Velásquez, Jorge. “Elementos de la mitología Aido Pai.” Revista de Antropología :273-280.

Cipolletti, María Susana. 1985. “La concepción del cosmos de un shaman Secoya (Amazonía ecuatoriana).” Rev. Esp. de Antrop. Americ. no. XV:305-322.

Cipolletti, María Susana. 1986. “El rostro de las deidades. La ingestión de alucinógenos entre los Secoya de la Amazonía ecuatoriana.” Scripta Ethnologica (Buenos Aires) no. 10:105-112.

Cipolletti, María Susana. 1986. “Der Gebrauch von Halluzinogenen bei den Secoya-Indianern Ecuadors.” Curare. Zeitschrift für Ethnomedizin, Sonderband no. 5:93-109.

Cipolletti, María Susana. 1987. “El ascenso al cielo en la tradición oral secoya (Noroeste amazónico).” Indiana no. 11:181-199.

Cipolletti, María Susana. 1987. “The visit to the realm of the dead in Amazonian mythologies of Siona and Secoya.” Latin American Indian Literatures Journal no. 3 (2):127-155.

Cipolletti, María Susana. 1988. “El piri-piri y su significado en el shamanismo Secoya.” Amazonía Peruana no. 8 (15):83-97.

Cipolletti, María Susana. 1988. “El tráfico de curare en la cuenca amazónica (siglos XVIII y XIX).” Anthropological Linguistcs no. 83:527-540.

Cipolletti, María Susana. 1990-91. “La creación del cosmos y sus protagonistas: los Secoya (Tucano) de la Amazonía ecuatoriana.” Bulletin de la Société Suisse des Américanistes no. 55/56:11-21.

Cipolletti, María Susana. 1992. “Un manuscrito tucano del siglo XVIII: ejemplos de continuidad y cambio en una cultura amazónica (1753-1990).” Revista de Indias no. LII (194):181-194.

Cipolletti, María Susana. 1994. “El tiempo mítico y sus protagonistas entre los secoya del oriente ecuatoriano.” Bulletin de la Société Suisse des Américanistes no. 55/56:11-22.

Cipolletti, María Susana. 1999 [1997]. “¿De muerto a ancestro? El deceso de un shamán secoya.” Amazonía Peruana no. 26:31-52.

Cipolletti, María Susana. 1999. “El paraíso reformado: proyectos sobre el noroeste amazónico y sus habitantes desde el siglo XVII a principios del XIX (Menyeruwa. Festschrift Lajos Boglár).” Szimbiozis (Eötvos Lorànd University. Budapest 1999) no. 8:30-46.

Cipolletti, María Susana. 2001-2002. “Expresión, humor y crítica oculta en la historia de vida de un chamán amazónico (Ecuador).” Bulletin de la Société Suisse des Américanistes (Genf 2000-2001) no. 64-65:205-213.

Cipolletti, María Susana. 2006. “La documentación de las historias de vida en la Amzonia: necesidad y metodología.” Oralidad (UNESCO. La Habana 2006) no. 14:33-50.

Cipolletti, María Susana. 2008. “”Nostalgia del monte” Indígenas del Oriente peruano según un manuscrito del jesuita Juan Magnin (Borja 1743).” Anthropos no. 103:507-525.

Emerson, M. R., and R. H. Johnson. 1961. “A Secoya Tribe in the Oriente of Ecuador.” MAN no. 61:201-203.

Idiatov, Dmitry, and Johan Van der Auwera. 2008. “From nominalizations to questions – Evidence from Tucanoan.” Jezikoslovlje no. 9 (1-2):35-51.

Ortiz Rescanière, Alejandro, and Jorge Velásquez Casanova. 1975. “El orden secoya o el árbol del universo.” Textual (Revista del Instituto Nacional de Cultura del Peru, Lima) no. 10:50-60.

Paz y Miño C., Guillermo, Henrik Balslev, and Renato Valencia. 1995. “Useful lianas of the Siona-Secoya Indians from Amazonian Ecuador.” Economic Botany no. 49 (3):269-275.

Simson, Alfred. 1879. “Notes on the Piojes of the Putumayo.” Journal of the Royal Anthropological Institute of Great Britain and Ireland (London) no. 8:210-222.

Vickers, William T. 1975. “El mundo espiritual de los Sionas.” In Periplo. Revista del Instituto de la Caza Fotográfica y Ciencias de la Naturaleza 4, 13-23. Madrid.

Vickers, William T. 1975. “Meat is meat: the Siona-Secoya and the hunting prowess-sexual reward hypothesis.” In Latinamericanist 2/1. Gainesville, Florida: Center for Latin American Studies.

Vickers, William T. 1978. “Native Amazonian subsistence in diverse habitats: the Siona-Secoya of Ecuador.” Studies in Third World Societies no. 7:6-36.

Vickers, William T. 1983. “Indian-white labor relations in Ecuador.” Cultural Survival Quarterly no. 7 (4):39-41.

Vickers, William T. 1983. “Tropical forest mimicry in swiddens: a reassessment of Geertz’s model with Amazonian data.” Human Ecology no. II (1):35-45.

Vickers, William T. 1988. “Game depletion hypothesis of Amazonian adaptation: data from a native community.” Science no. 239:1521-1522.

Vickers, William T. 1988. “Processes and problems of land demarcation for a native Amazonian community in Ecuador.” Law and Anthropology, Internationales Jahrbuch für Rechtsanthropologie (Vienna) no. 3:203-245.

Vickers, William T. 1989. “Traditional concepts of power among the Siona-Secoya and the advent of the nation-state.” The Latin American Anthropology Reviewno. 1 (2):55-60.

Vickers, William T. 1994. “From opportunism to nascent conservation.” Human Nature no. 5 (4):307-337.

Vickers, William T., and Timothy Plowman. 1984. “Useful plants of the Siona and Secoya indians of eastern Ecuador.” Fieldiana (Botany) no. 15:1-63.

 

BOOK CHAPTERS:

 

Belaunde, Elvira Luisa. 2000. “The convivial self and the fear of anger amongst the Airo-Pai of Amazonian Peru.” In The Anthropology of Love and Anger, edited by J. Overing and A. Passes, 209-220. London: Routledge.

Casanova Velásquez, Jorge. 1975. “El sistema de cultivo secoya.” In Culture sur brûlis et évolution du milieu forestier en Amazonie du Nord-Ouest. Actes du Colloque de l’Institut d’Ethnologie de Neuchâtel. BSSE, numéro spécial, 129-141. Ginebra: Société syusse d’Ethnologie.

Cipolletti, María Susana. 1988. “Die mythische Zeit und ihre Protagonisten bei den Secoya-Indianern Ost-Ekuadors.” In Münchner Beiträge zur Völkerkunde, 1. Festschrift L. Vajda, 33-52. München.

Cipolletti, María Susana. 1988. “El animalito doméstico está hecho cenizas: aspectos del lenguaje shamánico secoya.” In Lenguaje y palabras shamánicas, edited by P. Bidou and M. Perrin, 9-34. Quito.

Cipolletti, María Susana. 1990. “Als Gast im Jenseits. Bechreibungen des Totenreichs bei Indianern Südamerikas.” In Der Tod – Ende oder Tor zum Leben?, edited by J. F. Thiel, 71-81. Frankfurt am Main: Museum für Völkerkunde.

Cipolletti, María Susana. 1990. “Lacrimabili statu. Indianische Sklaven in Nordwestamazonien, 17.-20. Jh.” In Beiträge zur Kulturgeschichte des westlichen Südamerika. Forschungsberichte des Landes Nordrhein-Westfalen, edited by A. Meyers and M. Volland, 207-227. Opladen.

Cipolletti, María Susana. 1991. “Remeros y cazadores: la información etnográfica en los documentos de la Comisión de Límites al Amazonas (1779-1791).” InEtnohistoria del Amazonas, edited by P. Jorna et al., 83-102. Quito.

Cipolletti, María Susana. 1991. “Schamanismus und die Reise ins Totenreich. Religiöse Vorstellungen des südamerikanischen Tieflands.” In Geschichte der religiösen Ideen, III/2, edited by M. Eliade and J. Culianu, 265-290. Freiburg, etc.

Cipolletti, María Susana. 1992. “Die fremden Seelenfänger – Katholische Missionare im Amazonasgebiet (17. und 18. Jahrhundert).” In Die Neue Welt 1492-1992, edited by G.  Baer et al., 86-93. Basel.

Cipolletti, María Susana. 1992. “El espejo deformante: el mundo de los muertos secoya.” In La muerte y el más allá en las culturas indígenas latinoamericanas, edited by María Susana Cipolletti and E. Jean Langdon, 157-178. Quito.

Cipolletti, María Susana. 1997. “Von Verstorbenen zum Ahnen? Der Tod eines Secoya-Schamanen (Ost Ekuador).” In Religionsethnologische Beiträge zur Amerikanistik, edited by E. Dürr and S. Seitz, 193-210. Münster.

Cipolletti, María Susana. 1999. “Dos escritos inéditos del jesuita Pablo Maroni sobre el Noroeste amazónico (indígenas Encabellado, Tucano, 1739-40).” InJahrbuch für die Geschichte vom Staat und Gesellschaft Lateinamerikas. Köln, Wien.

Cipolletti, María Susana. 2001. “Fruto de la melancolía, restos del naufragio: el Alto Amazonas en los escritos de los jesuitas expulsos.” In Los jesuitas españoles expulsos. Su imagen y su contribución al saber sobre el mundo hispánico en la Europa del siglo XVIII, edited by Manfred Tietz, 237-264. Madrid, Frankfurt: Vervuert – Iberoamericana.

Cipolletti, María Susana. 2002. “Objetos del mundo superior y del inframundo y la legitimación del poder shamánico secoya.” In Artifacts and society in Amazonia, edited by Th. Meyers and María Susana Cipolletti, 143-156. Markt Schwaben: Verlag Anton Saurwein.

Cipolletti, María Susana. 2008. “”The jaguar’s pineapple”: the shamanic rage and the perils of cannibalism (Secoya, ecuadorian Amazonia).” In Rage in the Cultures of Lowland South America, edited by Stephen Beckermann and Paul Velantine, 187-200. Gainesville: University Press of Florida.

Espinosa Perez, O.S.A. P. Lucas 1955. Contribuciones Lingüísticas y etnograficas sobre algunos pueblos indigenas del Amazonas peruano. Madrid. [“Seccion primera: Indios Piojes”, 9-157]

Franco, Juan Carlos 1998. “La etnomusicoligía del pueblo secoya.” In Jetupikoró: cantos y ejecuciones instrumentales de los secoya del Aguarico. Quito: Ed. Gráficas Ayerve.

Idiatov, Dmitry, and Johan van der Auwera. 2004. “Nominalization as a question formation strategy in Tucanoan.” In Santa Barbara Papers in Linguistics, edited by Lea Harper and Carmen Jany, 9-24.

Johnson, Orville E., and Catherine Peeke. 1962. “Phonemic units in the Secoya word.” In Studies in Ecuadorian Indian Languages: I, edited by Cathrine Peeke and Benjamin Elson, 78-95. Norman: Summer Institute of Linguistics, University of Oklahoma.

Johnson, Orville E., and Catherine Peeke. 1975. “Unidades fonémicas en la palabra Secoya.” In Estudios Fonológico de Lenguas Vernáculas del Ecuador, edited by M. Catherine Peeke, 37-55. Quito: Instituto Lingüístico de Verano.

Steward, Julian H. 1948. “Western Tucanoan tribes.” In Handbook of South American indians. Vol. 3, The tropical forest tribes, edited by Julian H. Steward, 737-748. Washington, D.C.: Smithsonian Institution.

Uquillas, Jorge E. 1993. “Estructuración del espacio y actividad productiva indígena en la Amazonía ecuatoriana.” In Amazonía. Escenarios y conflictos, edited by Lucy Ruiz, 167-190. Quito: CEDIME/Abya-Yala.

Vickers, William T. 1981. “Ideation as Adaptation: traditional belief and modern interaction in Siona-Secoya religion.” In Cultural Transformations and Ethnicity in Modern Ecuador, edited by N. E. Whitten. Urbana.

Vickers, William T. 1981. “The jesuits and the SIL: External policies for Ecuador’s Tucanoans through three centuries.” In Is God an American? An anthropological perspective on the missionary work of the Summer Institute of Linguistics, edited by Soren Hvalkof and Peter Aaby, 51-62. Copenhague: IWGIA and Survival International.

Vickers, William T. 1983. “Development and Amazonian Indians: The Aguarico case and some general principles.” In The dilemma of Amazonian development, edited by Emilio Moran, 25-50. Boulder: Westview Press.

Vickers, William T. 1983. “The territorial dimensions of Siona-Secoya and Encabellado adaptation.” In Adaptative responses of native amazonians, edited by R. B. Hames and William T. Vickers, 451-478. New York: Academic Press.

Vickers, William T. 1984. “Indian policy in Amazonian ecuador.” In Frontier expansion in Amazonia, edited by Marianne Schmink and Charles H. Wood, 8-32. Gainesville: University of Florida Press.

Vickers, William T. 1985. “Ideación como adaptación: creencias tradicionales y la intervención moderna en la religión de los siona secoyas.” In Amazonía ecuatoriana. La otra cara del progreso, edited by Norman Whitten (comp.), 229-254. Quito. (Also in Whitten 1989: 235-259)

Vickers, William T. 1989. “Patterns of foraging and gardening in a semisedentary Amazonian community.” In Farmers as hunters: the implication of dedentisms, edited by Suzan Kent, 46-59. Cambridge: Cambridge University Press.

Vickers, William T. 1991. “Hunting yields and game composition over ten years in an Amazon indian territory.” In Neotropical wildlife use and conservation, edited by J. G. Robinson and K. H. Redford, 53-81. Chicago, London.

Vickers, William T. 1993. “Ideation as adaptation: traditional belief and modern intervention in Siona-Secoya religion.” In Cultural transformations and ethnicity in modern Ecuador, edited by Norman Whitten, 705-730. Quito: Universidad San Francisco de Quito.

Vickers, William T. 1993. “Changing tropical forest resource management strategies among the Siona and Secoya indians.” In Tropical forests, people and food: biocultural interactions and applications to development, edited by C. M. Hladik, A. Hladik, O. F. Linares, H. Pagezy, A. Semple and M. Hadley, 463-478. Paris, London: UNESCO/The Parthenos Publishing Group.

Vickers, William T. 1994. “The health significance of wild plants for the Siona and Secoya.” In Eating on the wild side: the pharmacologic, ecologic, and social implications of using concultigens, edited by Nina L. Etkin, 143-165. Tucson: The University of Arizona Press.

Vickers, William T. 1997. “Stratégies de gestion des ressources par les Indiens Siona et Secoya.” In L’Alimentation en forêt tropicale : interactions bioculturelles et perspectives de dévelopement. Volume II. Bases culturelles des choix alimentaires et stratégies de développement, edited by C. M. Hladik, A. Hladik, H. Pagezy, O. F. Linares, G. J. A. Koppert and A. Froment, 731-758. Paris: UNESCO.

Vickers, William T. 2003. “The modern political transformation of the Secoya.” In Millennial Ecuador, edited by Norman E. Whitten Jr., 46-72. Iowa City: University of Iowa Press.

Vickers, William T., and R. B. Harris. 1983. “The territorial dimension of Siona-Secoya and Encabellado adaptation.” In Adaptive responses of native Amazonians, edited by R. B. Hames and William T. Vickers. New York: Academic Press.

 

THESIS:

 

Belaunde, Elvira Luisa. 1992. Gender, commensality and community among the Airo-Pai of West Amazonia (Secoya Western Tucanoan speaking). Phil. Diss., London School of Economics.

Vickers, William T. 1976. Cultural adaptation to Amazonian habitats. The Siona-Secoya of eastern Ecuador. Phil. Diss., University of Florida.

 

COMPARATIVE WORKS CONTAINING INFORMATION ON SECOYA LANGUAGE/CULTURE:

 

Huber, Randall Q. , and Robert B. Reed. 1992. Comparative vocabulary: selected words in Indigenous languages of Colombia. Santafé de Bogotá: Instituto Lingüístico de Verano.

Instituto Lingüístico de Verano. 1978. Lista de frases útiles en los diferentes idiomas de la selva y costa ecuatorianas, Cuadernos Etnolingüísticos, 1. Quito: Instituto Lingüístico de Verano.

Orr, Carolyn, and Nancy S. Pearson. 1979. Nombres de aves en cinco idiomas, Cuadernos etnolingüísticos, 7. Quito: Instituto Lingüístico de Verano.

Petroecuador; Gerencia de Protección Ambiental; Grupo Social Fondo Ecuatoriano Populorum Progressio, GSFEPP; Instituto Científico de Culturas Indígenas, ICCI. Franco, Juan Carlos (compiler). 2005. Sonidos milenarios. La música de los Secoyas, A’i, Huaorani, Kichwas del Pastaza y Afroesmeraldeños. Quito: Imprefepp.

 

OTHERS:

 

Belaunde, Elvira Luisa. 2000. Becoming Quichua: women’s bodies, shamanism and ethnic transformation amongst the Airo-Pai of Amazonian Peru (http://www.desafio.ufba.br/gt1-002.html). Paper read at International Symposium “The Intersection of Race, Class and Gender”, 9-12 April 2000, Salvador de Bahia, Brazil.

Belaunde, Elvira Luisa. 2001. Viviendo bien, género y fertilidad entre los airo-pai de la Amazonía peruana. Lima: Centro Amazónico de Antropología y Aplicación Práctica, CAAAP/Banco Central de Reserva del Perú, Fondo Editorial.

Belaunde, Elvira Luisa. 2003. La palabra entre los Airo-Pai del Perú (Tukano occidental).

Borman, M. B. , and others. 1991. Listas comparativas de palabras en diez idiomas autóctonos ecuatorianos, Cuadernos Etnolingüísticos, 13. Quito: Instituto Lingüístico de Verano.

Cipolletti, María Susana. 1989. Langsamer Abschied. Tod und Jenseits im Kulturvergleich. Roter Faden zur Ausstellung. 17. Museum für Völkerkunde. Frankfurt am Main.

Herrera Aguirre, Ana Lucía. 2007. Informe de consultoria “Hacia la construccion de un sistema de formación de mujeres líderes”. Un cercamiento a la realidad de mujeres indígenas Secoya, Cofán desde una perspectiva de derechos humanos de las mujeres.

Vickers, William T. 1980. Informe preliminar acerca de las culturas Siona, Secoya y Cofán para la Comisión Interinstitucional de INCRAE, IERAC, y Dirección de Desarrollo Forestal. Proyecto Delimitación de Territorios Nativos. Miami.

Vickers, William T. 1996. “Siona-Secoya.” In Encyclopedia of World Cultures (www.encyclopedia.com). The Gale Group.

 

Note that several references stem from the bibliographic guide by Alain Fabre (http://butler.cc.tut.fi/~fabre/BookInternetVersio/Alkusivu.html)

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